Kalevan uudesta Takahuoneesta löydät rennot puitteet keskustelulle, ajankohtaisia näkemyksiä, markkinatietoa, bisnestapahtumia ja workshoppeja. Takahuone tarjoaa kaikille avoimen foorumin, joka tuo eri alojen toimijat yhteen, sekä tuottaa ja välittää kuulumisia erityisesti Oulun lähialueilta.

Tervetuloa osallistumaan ja verkostoitumaan!

19.06.2013

Oletko kevään vai syksyn toimialalla?

Kaleva tutkii vuosittain yhteistyössä Kärkimedian ja TNS Gallupin kanssa Oulun markkina-alueen ostokäyttäytymistä yhteensä 23 toimialalla. Keväällä tutkitut 11 toimialaa on nyt työstetty siihen kuntoon, että tulokset ovat esitettävissä eteenpäin. Syksyn toimialojen tutkimusraportit ovat näiltä näkymin valmistumassa loka-marraskuun vaihteen tienoilla.

Jokainen toimiala on oma erityinen kokonaisuutensa eli ostokäyttäytymisessä ja sen taustatekijöissä on paljon toimialakohtaista vaihtelua. Siitä huolimatta muutamia yhteisiä piirteitä on nähtävillä. Kaikilla toimialoilla edullisuus vaikuttaa paljon ostopäätökseen, mutta se ei ole ainut eikä aina edes tärkein tekijä. Hyväksi esimerkiksi käy autotoimiala, jolla liikkeissä asiointi valikoituu ensisijaisesti ostopaikan luotettavuuden mukaan.

Toinen yleinen huomio liittyy verkko-ostamiseen. Vaikuttaisi siltä, että suurin osa markkina-alueen väestöstä on tehnyt vähintään jotain ostoksia internetissä viimeisen vuoden aikana. Siitä huolimatta kivijalkaliikkeiden rooli vaikuttaa edelleen olevan verkko-ostamista merkittävämpää läpi tutkittujen toimialojen. Kodinkoneiden, viihde-elektroniikan ja tietotekniikan toimialoilla verkko-ostaminen oli kaikkein yleisintä. Joitakin näistä tuotteista oli viimeisen vuoden aikana ostanut internetistä 32 % Oulun markkina-alueen väestöstä.

Ilahduttavaa tutkimuksessa oli myös huomata kuinka hyvin eri toimialoilla asioivat ihmiset tavoitetaan painetun Kalevan ja Kaleva.fi:n kautta. Toimialasta riippuen liikkeissä asioineista tavoitetaan näiden kahden median kautta 70-84%. Kevään kierroksella tutkitut toimialat olivat: tavaratalot, automarketit ja kauppakeskukset; elintarvikkeet ja päivittäistavarat; huonekalut; sisustaminen; rakentaminen ja remontointi; kodinkoneet, viihde-elektroniikka ja tietotekniikka; autot; auton varaosat ja auton huoltaminen; urheiluvaatteet ja –välineet; terveys- ja luontaistuotteet; oppilaitokset.

Kysy lisää toimialatutkimuksista omalta yhteyshenkilöltäsi tai ota yhteyttä allekirjoittaneeseen!


Jeppe Komulainen
jeppe.komulainen@kaleva.fi



Takaisin



Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

(Ei otsikkoa)

Autotoimiala on monella muullakin tapaa mielenkiintoinen poikkeus. Olisi mukava kuulla tutkimuksesta lisää!

- to 27. kesäkuuta 2013 08.30.12