Kalevan uudesta Takahuoneesta löydät rennot puitteet keskustelulle, ajankohtaisia näkemyksiä, markkinatietoa, bisnestapahtumia ja workshoppeja. Takahuone tarjoaa kaikille avoimen foorumin, joka tuo eri alojen toimijat yhteen, sekä tuottaa ja välittää kuulumisia erityisesti Oulun lähialueilta.

Tervetuloa osallistumaan ja verkostoitumaan!

09.09.2014

 

Mainonnan huomioarvoon vaikuttavat tekijät

Mainoksen huomioarvoon ja sen toimivuuteen vaikuttavat monet tekijät. Ilmoituskoolla on merkitystä ja noin puolet huomioarvosta voidaan selittää ilmoituskoolla. Huomatuimpia ovat kokosivut, etusivut ja liitteet, mutta myös pienemmällä ilmoituskoolla voi saavuttaa erinomaisia tuloksia, sillä huomioarvon vaikuttavat monet muutkin tekijät:

  • mainostajan tunteminen – kuinka hyvin mainostaja ja sen tarjoama tunnetaan entuudestaan?
  • mainostajan / brändin tunnistaminen – kuinka hyvin lukija tunnistaa kuka mainostaa?
  • mainoksen hyödyllisyys -  kuinka hyödyllisenä lukijat pitävät ilmoitusta?
  • viestin ymmärtäminen – kuinka helppoa on ymmärtää ilmoituksen viesti?
  • kohderyhmään kuuluminen – kokeeko lukija, että ilmoitus on tarkoitettu hänelle?
  • toimialan kiinnostavuus – kuinka kiinnostavana mainostajan toimialaa pidetään?

Vinkkejä mainostajalle:

  • Pidä kiinni tunnistettavasta mainonnan linjasta, mainonnan linjan yhdenmukaisuus ”opettaa” lukijat tunnistamaan mainostajan ja viesti menee paremmin läpi pitkällä tähtäimellä.
    • Helposti tunnistettava mainostaja on yleensä myös hyvin tunnettu, mutta tunnettuus ei takaa helppoa tunnistamista.
    • Tunnistettavuus rakentuu pitkäjänteisestä näkyvyydestä mediassa sekä tunnetusta ja yhdenmukaisesta mainonnan linjasta.
  • Hyvin tunnettujen ja tunnistettavien mainostajien ilmoitukset saavat jopa 15-20% korkeampia huomioarvoja.
  • Mainoksessa ei ole aikaa ratkoa arvoituksia. Helpot ja iskevät viestit jäävät paremmin kuluttajien mieleen. Huomioithan, että vaikeat ja monimutkaisemmat viestit tarvitsevat yleensä enemmän toistoa, jotta saadaan aikaan haluttu vaikutus.
  • Mieti kuinka saat tarjottavan tuotteen ja palvelun herättämään mielenkiintoa ja teet sen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi – miten erottaudut positiivisesti.
  • Joihinkin toimialoihin ja tuotteisiin suhde on intohimoinen, toisiin arkinen, osaa ostetaan koska on pakko – mieti miten saat omat tuotteesi esille parhaiten ja houkuttelevimmin.
  • Kiinnostaako tuotteesi tai palvelusi laajaa kohderyhmää?  Laajempi kohderyhmä kasvattaa usein mainoksen huomioarvoa.

 
Mielikuvaan vaikuttaminen:

  • Erottuvaa mainontaa, mutta helposti ymmärrettävää
  • Mainontaa, josta kuluttajan on helppo pitää

Kuluttajan aktivointi:

  • Hyöty pitää kommunikoida selkeästi – kuluttajalle syy hakea lisätietoa tai asioida liikkeessä

Lue myös: 10 vinkkiä tehokkaampaan lehtimainontaan

TEKSTI: markkinointipäällikkö Tiina Koskela, tiina.koskela@kaleva.fi



Takaisin